גוף בפעולה
על האתרספריההעקרונותמה בתפריטקר בחרמוןעל גלגליםמתוק, מתוקחם בנגב
 
כותרת

 

רגע חושבים

משימה 1
משימה 2
משימה 3
משימה 4
משימה 5
משימה 6
חדף: היונק הקטן ביותר

שלב ראשון:
לפניכם דוגמה להמחשת הומאוסטזיס.
קראו את הדוגמה, דונו בה, וענו על השאלות.

החדף הוא היונק הקטן ביותר; כל חייו הוא עסוק בחיפוש מזון, באכילתו ובפירוקו.

עכבר
  • השוו בין יונקים שונים, מהחדף ועד לפיל, וציירו גרף שבו ציר ה- X מסמן משקל גוף כולל, וציר ה- Y מסמן כמות חמצן נצרכת לגרם גוף לדקה (בהנחה שתנאי הסביבה קבועים ואחידים לכולם).
    נקודה למחשבה: האם נכון למדוד קצב צריכת חמצן לגרם גוף ביצורים שונים באותם תנאים?


  • שרטטו גרף המראה את טמפרטורת הגוף של החדף לאורך שעות היממה.


  • ג. החלטתם להחיל עליו משטר דיאטה ולהוריד לו את כמות אספקת המזון בחצי. האם זה אפשרי ?
    פרטו אילו תהליכים תאיים קשורים לשינוי בתפריט העלולים להיפגע? מה יקרה?


  • פיל

  • האם העלאת טמפרטורת הסביבה תועיל לזרז את קצב הירידה במשקל של החדף? אם תעלו את טמפרטורת הסביבה לטמפרטורה של חום גופו, איך ישפיע הדבר על קצב הירידה במשקל של החדף?


  • מה הקשר בין המזון לחום הגוף ?

שלב שני:
קראו את המאפיינים השונים להומאוסטזיס:
דינמיות | סדר ומורכבות דורש הספקת אנרגיה | התהליכים ההומאוסטטיים אינם אקראיים | אינטגרטיביות | יעילות | בקרה ויסות ותיאום | הומאוסטזיס ואבולוציה
ובחרו את המאפיינים המתאימים לדעתכם לדוגמא שלכם.

הסבירו כיצד בא לידי ביטוי המאפיין שבחרתם בדוגמה שלכם.


חזרה

חם בנגב | מתוק, מתוק | על גלגלים | קר בחרמון | מה בתפריט | העקרונות | ספריה | על האתר | לדף הראשי

כל הזכויות שמורות © משרד החינוך התרבות והספורט

האתר נבנה בידי סנונית
הומאוסטזיס בגוף האדם